למה כדאי להעניק מתנות לעובדים?

ההון האנושי הוא משאב יקר ערך בכל חברה, עסק או ארגון, ובמקרים רבים המשאב החשוב מכולם. בהתאם אין פלא שבעלי עסקים ומנהלים בארגונים מקדישים תשומת לב רבה ולא מעט משאבים כדי להבטיח מקסימום מוטיבציה מצד כל עובד ועובדת – ואחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא באמצעות מתנות לעובדים.

באילו סיטואציות מומלץ להעניק מתנות לעובדים?

כאמור אנחנו חיים בעידן שבו ביותר ויותר עסקים וארגונים מבינים היטב את התרומה הרבה של העובדים – ועל-מנת לשמר אותם, ובפרט את אלה המצטיינים, ולהפיק מהם את המקסימום האפשרי, מושקע מאמץ רב כדי ליצור סביבת עבודה איכותית. חלק מכך הוא מתנות לעובדים. מחקרים עדכניים מצאו כי על-מנת להגביר את המוטיבציה של העובדים ולשמר אותם בעסק או בארגון, רצוי לשלב בין שני סוגי מתנות: סוג אחד הוא מתנות וצ'ופרים לעובדים מצטיינים, בין אם כיחידים ובין אם לצוות שלם או מחלקה, וסוג שני הוא מתנות לכל העובדים, ובפרט בחגים או במועדים מיוחדים (למשל יום המשפחה או יום האהבה, וגם כשישנו אירוע ספציפי בתוך הארגון).

מהם סוגי המתנות המתאימים לעובדים?

סוג אחד של מתנות לעובדים הוא יום כיף או יום גיבוש. החיסרון העיקרי של אופציה זו הוא שישנה עלות גבוהה למדי לארגון יום שכזה, ועוד קושי משמעותי הוא למצוא פעילות שתתאים לכולם. זוהי כמובן גם לא מתנה שמתאימה לעובד בודד.

אפשרות נוספת היא שוברי מתנה – בדרך זו אמנם העובד או העובדת זוכים לחופש בחירה מלא אבל מצד שני זהו שי שאין בו ממד אישי, ואילו מחקרים רבים מצאו כי ליחס אישי ישנה חשיבות רבה מאוד ביחסים שבין מעסיקים לעובדיהם ובין מנהלים לכפופים להם.

האופציה המומלצת ביותר היא מתנות ממותגות, כלומר כשהמתנה לעובדים מהווה גם אמצעי פרסום לעסק או לארגון. דוגמאות למתנות מסוג זה הן מארז מהודר (יינות, שוקולדים, גם וגם), גאדג'טים למטבח, מעמד לסמארטפון, לוחות מגנטיים, כלי אוכל מהודרים, שעון קיר יוקרתי וישנן כמובן עוד אופציות. בדרך זו מקבל העובד פריט שישמש אותו במשך זמן רב ויזכיר לו תמיד את הנתינה של העסק או הארגון ובנוסף תהווה המתנה פרסום חיובי לעסק.